انسولین خوراکی و به تأخیر افتادن ابتلا به دیابت نوع 1

16 ژانویه 2017- بر اساس یک تحقیق جدید، انسولین خوراکی نتوانست از ابتلا افراد به دیابت نوع 1 جلوگیری کند اما در به تأخیر انداختن آن موثر بود.

 یک کارآزمایی جدید نشان داد استفاده از انسولین خوراکی توانست در برخی از افراد زمان شروع بالینی دیابت نوع 1 را تا 31 ماه به تأخیر اندازد، این نتایج توسط محققان مورد تمجید قرار گرفت.

 نویسنده ی ارشد این مقاله  دکتر Greenbaum از موسسه ی تحقیقات Benaroya در سیاتل گفت: به تأخیر افتادن ابتلا به دیابت نوع 1 مهم است، این بدان معنا است که فرد زمان طولانی تری را بدون نیاز به اندازه گیری قند خون، نگرانی در مورد تزریق انسولین و نگرانی در مورد رژیم غذایی خود سپری می کند.

اگر چه انسولین خوراکی در جلوگیری از ابتلا افراد به دیابت نوع 1 موثر نبود، اما دکتر Greenbaum و همکارانش همچنان در مورد تأثیر این نوع انسولین در به تأخیر انداختن ابتلا به این بیماری هیجان زده هستند.

در این مطالعه 560 نفر که همگی دارای آنتی بادیهای مشخصه ی دیابت نوع 1 بودند، شرکت داشتند. به این افراد روزانه مقدار 7.5میلی گرم انسولین خوراکی یا پلاسبو (دارونما) داده شد و هر 6 ماه یکبار نتایج  آزمایش تحمل گلوکز خوراکی آنها بررسی شد.

شرکت کنندگان بر اساس وضعیت آنتی بادیهای خود به سه گروه تقسیم شدند: هر سه گروه دارای نشانگرهای مشابهی در مورد میزان پیشرفت به سمت دیابت نوع 1 در طی 96 ماه پیگیری بودند .

دکتر Greenbaum می گوید: آنچه تعجب آور بود، نتایج بدست آمده از گروه دوم بود، این گروه شامل 55 فرد با آنتی بادیهای مشابه بودند، همچنین در بدن آنها مقادیر پایین تری انسولین تولید می شد در نتیجه احتمال پیشرفت سریع آنها به سمت دیابت نوع 1، بیشتر بود. نکته ی قابل توجه در مورد این گروه آن بود که پیشرفت افرادی در این گروه که تحت درمان با انسولین خوراکی بودند، به سمت بیماری دیابت نوع  1 با ظهور علایم  بالینی، بطور متوسط 31 ماه به تاخیر افتاد.

 Greenbaum گفت: توجه داشته باشید که تأخیر در ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 نقطه ی پایانی اولیه ی این تحقیقات نبود، بنابراین به طورکلی نتایج این تحقیق در پیشگیری از بروز دیابت منفی بود. با این حال، این نتیجه ی چشمگیر در تجزیه و تحلیل ثانویه چیزی است که ما را مایل به پیگیری آن می کند، این نتایج نشان می دهد که همه ی افراد به یک شیوه ی یکسان به دیابت مبتلا نمی شوند، این مطالعه اولین گام به سوی توسعه ی درمانها و اهداف خاص برای این بیماری است.

 یافته های این پژوهش درهفتاد و هفتمین نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا ارائه گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/oral-insulin-trial-fails-to-meet-endpoint,-but-could-help-delay-type-1-diabetes-93073049.html

ن